Friday, July 19, 2019

Serbuk Getah Katilayu Asli





Getah katilayu adalah damar dari pohon katilayu. Pohon yg ada dihutan borneo dan kalimantan. Kebanyakkan orang mengatakan dari  cirebon padahal selama ke cirebon tidak ada getah ini melainkan mereka terkenal dengan kayu nagasari. 
Damar berbeza dari kemenyan yang dijual dan dikatakan getah katilayu.kemenyan madu yg kebanyakkan menganggap getah katilayu. Getah pohon katilayu tidak berbau hanya jenis damar seperti gum arab dan berwarna lutsinar dari kuning  coklat hingga merah kehitaman. Manakala kemenyan mempunyai bau wangian kerna dari pohon gaharu atau pohon jenis keluarga Bursera semaruba. Ramai yg dibohong dgn pelbagai warna getah katilayu juga ada yg menggunakan gum arab dicanai mejadikan batu cincin dan dikatakan getah katilayu. Bezanya gum arab tidak kelat dan pahit walau rupa sama sedangkan katilayu pahit dan terasa seperti akar kayu. 
Getah katilayu asli tidak dapat anda jadikan serbuk kerna akan melekat pabila terkena panas ketika dikisar atau jika diketuk maka akan melekat kerna sifatnya yg akan berlendir jika terlalu halus dan terkena sedikit kelembapan atau haba. Jika dibakar getah tidak akan mengeluarkan asap wangi atau asap seperti kemenyan. 
Kenapa getah katilayu dikatakan penarik ikan? 
Getah katilayu diumpamakan secara ilmiah seperti minyak kayu gaharu yg digunakan dalam pembuatan minyak wangian. Dengan mencampurkan minyak gaharu maka wangian akan bertambah bau dan tahan lama. Begitu juga getah katilayu kerna kepekatannya pabila terkena air akan menjadi seperti gum dan melekat pada umpan akan menaikkan bau umpan dan bertahan didalam air. 
Maka bukan kerna mistik tetapi kerna secara ilmiahnya sebagai gum yg pekat. 
Kami menjual getah katilayu asli dari kalimantan yg pabila terkena air akan mencair menjadi bergetah dan tiada bau. Anda boleh mencuba kerna getah asli akan berlendir seperti gum dan bukan melekit dan berbau wangi seperti kemenyan. 


Cukup dicampur sedikit utk kesan maksima. Boleh dicampur dengan umpan mati sama ada bagi laut atau bancuhan umpan bg air tawar. Dicampurkan dan dimasukkan perasa atau minyak umpan berperisa bersama umpan anda.
Mahar rm55.00